Branche Scheepvaartbouwbedrijven
LandNederland
RegioWest-Nederland
ProvincieZuid-Holland
Geverifieerd
Deze onderneming is uniek. Ze is de enige partij in NL die partijen in scheepvaart en transport actief kan voorzien van een uitlaatgasnabehandelingssysteem, welke ze ook zelf ontworpen en ingekocht/samengesteld heeft. Het is daarmee een one-stop-shop. Concurrenten zijn veelal alleen leverancier of alleen installateur.
Klanten
Ze heeft klanten hoofdzakelijk in de binnenvaart, maar ook zeevaart en bijvoorbeeld cruiseschepen. Ze ze voert ook emissiereductie toe bij treinen, vrachtwagens, bussen en bijvoorbeeld kranen.
De organisatie
Met een klein team worden de klanten bediend, daarnaast zijn er derden die ondersteunen bij de installatie. Het team heeft de nodige technische kennis, is flexibel en gaat voor een hoge klanttevredenheid. De eigenaar en hoofd productie werken al ruim 20 jaar bij de onderneming. De eigenaar is eind 50, wenst nog jaren te blijven werken, maar is ook bezig met een (geleidelijke) overdracht.
Omzet
De omzet is in de afgelopen jaren rond de € 2 miljoen geweest en ook voor dit jaar is dit de verwachting. De operationele winst (EBITDA) bedroeg in 2023 ca. €450k en is naar verwachting wat hoger in 2024.
Mogelijkheden
De inbouw bij schepen kan plaatsvinden op haar eigen kade of op locatie (zelfs in het buitenland). Het inbouwen gaat relatief snel doordat ze vanwege haar compacte oplossing, geen gaten hoeft te slijpen in de wanden van de schepen. De onderneming is innovatief. Ze heeft bijna een uniek plug& play besturingssysteem gereed, wat de inbedrijfstelling gemakkelijker maakt, systemen zijn op afstand uit te lezen/programmeren en resulteert in een maximale NOx reductie. Daarnaast verkend ze emissiereductie voor waterstofmotoren.
Overige relevante informatie
In Nederland, maar ook in omliggende landen, worden regelmatig nieuwe subsidieregelingen geïnitieerd voor emissiebeperking. Er is een Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens, waarin afspraken staan voor vermindering schadelijke milieu-emissies. Daarnaast zijn er bijv. de EU Stage V eisen, om de uitstoot van de bestaande vloot te beperken. De tendens is om op termijn in de EU emissie-vrij te gaan opereren, zowel voor de schepen als de vrachtwagens. Naar verwachting volgen continenten als Afrika en Azië. De restricties in Natura 2000 gebieden (ook in bijv. de Waddenzee) zullen naar verwachting in extra emissie-eisen resulteren.
Branche Scheepvaartbouwbedrijven
LandNederland
RegioWest-Nederland
ProvincieZuid-Holland
Geverifieerd