De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningIn de bloemenhandel zijn nog best veel zelfstandigen werkzaam, ongeveer 50% van het aantal bedrijven telt slechts één werkzaam persoon.
In cijfers weergegeven zag het aantal groothandels er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden groothandels in bloemen en planten ook veel groei- en overnamekansen:
Inflatie, hogere transportkosten, lagere beschikbaarheid van producten, digitalisering: de groothandels staan voor flink wat uitdagingen. En die uitdagingen laten zich vooral uitdrukken in hogere kosten en daarmee hogere prijzen. Het totaalplaatje van de bloemen en planten, service, beleving en gemak moeten dus écht een verschil maken voor de consument. Want hoe beter dit de verwachtingen van de inkopers benadert of zelfs overtreft, hoe beter prijsstijgingen geaccepteerd worden. Denk in oplossingen voor je klanten, niet in producten.
Stikstofreductie, Koop Lokaal, klimaatverandering, onze samenleving wordt zich steeds bewuster van de impact die bepaalde aankopen heeft op de leefbaarheid van onze planeet. Een exotische plant in de tuin, die het lokale ecosysteem schade toebrengt? Steeds meer mensen kiezen voor lokale bekende en geteelde soorten. Deze veranderende vraag op de consumentenmarkt heeft een directe relatie met groothandels in bloemen en planten. En daardoor is verduurzaming van de groothandels onvermijdelijk.