Je wilt jouw bar/club verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van barren/clubs eruit ziet.
De horecasector beleefde een paar zware jaren. Inmiddels is herstel van deze sector zichtbaar, maar met de inflatie, hogere kosten en het personeelstekort rijst de vraag hoe lang deze groei zal aanhouden.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de horeca, toerisme en recreatie, de sector waartoe barren/clubs behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,7 tot 3,8 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningWil je een bedrijf kopen of een bedrijf verkopen in de sector Horeca, Toerisme & Recreatie? Met deze Brookz Sectormonitor willen wij kopers en verkopers feiten, cijfers en een vooruitblik presenteren die inzicht geven in het aantal transacties, de waarde-ontwikkeling van bedrijven en de laatste trends en ontwikkelingen in de Horeca, Toerisme & Recreatie. Want bij ieder koop- of verkooptraject geeft een gedegen voorbereiding rust, overzicht en structuur.
Download rapportIn deze sector zijn relatief weinig zelfstandigen werkzaam, en daardoor ligt het aantal bedrijven met twee of meer werkzame personen relatief hoog. Dit is direct een uitdaging voor de sector, omdat het personeelstekort in alle sectoren een spelbreker voor stabiele bedrijfsvoering blijkt te zijn.
In cijfers weergegeven zag het aantal barren/clubs er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden barren/clubs ook veel groei- en overnamekansen:
Corona bracht niet alleen minder bezoekers naar clubs en barren, maar zorgde ook voor een andere mindset. Waar de reguliere stapavond pas rond middernacht op gang kwam, vinden de meeste horecatijgers 20:00 uur tegenwoordig ook een prima tijdstip om de avond te beginnen. Bovendien zoeken consumenten steeds vaker naar een echte beleving en daarmee kun jij je als club of bar echt onderscheiden van je concurrenten.
De consument is meer bezig met gezondheid en een betere wereld. En dat betekent ook dat ze bewuster kiezen voor vegetarische menu’s en minder alcohol tijdens een stapavond. Dit vraagt ook van barren en clubs dat ze meegaan in deze gezondheidstrend.