Schoenenzaak verkopen?

Je wilt jouw schoenenzaak verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van schoenenzaken eruit ziet. Schoenen maken de man. Nog steeds, maar het aanbod is gigantisch. Bovendien ligt de focus nu op online uitblinken, want dat is nodig om als schoenenzaak je omzetcijfers te stabiliseren of zelfs te overtreffen. 

Schoenenzaak verkopen

Aantal overnames schoenenzaken

Het aantal overnames in deze branche vertoont een relatie met economische ontwikkelingen.

["90", "105", "145", "95", "90", "115", "105" ,"120", "140", "75"]

["14", "15", "16", "17", "18", "19", "20", "21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames winkels in overige artikelen (CBS)

["3,65", "3,60", "3,55", "3,50", "3,25", "3,05", "2,95", "3,05", "2,80", "2,80"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

["3,50", "2,30"]

Gem. EBITDA-multiple Detailhandel

Wat is een schoenenzaak waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de detailhandel, de sector waartoe schoenenzaken behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,3 tot 3,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor schoenenzaken

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden schoenenzaken ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Blijf op de radar

    Iedereen heeft schoenen nodig. Van comfortabele sneaker naar aangepaste pump en van merk tot merkloos: de vraag is enorm breed en de zoektocht verplaatst zich van offline naar online. Hoe blijf je als schoenenzaak op de radar van je klanten? Door uniek te zijn in je aanbod en vindbaar in de zoekmachine. Je doelgroep kennen én deze bereiken blijft voor de detailhandel een grote uitdaging, aldus Rabobank

  • 2
    Omnichannel

    Winkelgedrag verandert en schoenenzaken moeten daarin mee. Dat betekent dat de aandacht voor je marketing verschuift van hardcopy-folders naar omnichannel advertising. Omnichannel is eerder regel dan uitzondering tegenwoordig en digitalisatie is hiervoor essentieel. De Future Store, initiatief van de Rabobank, helpt ondernemers deze strategie ontwikkelen en waarmaken. Hierdoor blijf je als winkel relevant voor je klanten en daarmee behoud je bestaansrecht.

  • 3
    Data en VR

    Dataverzameling en virtual reality bieden schoenenzaken én hun klanten kansen voor succesvolle shopsessies. Want door dataverzameling kun je jouw klant doorslaggevende informatie geven zoals “op basis van eerdere shopervaringen is maat 41 voor jou de beste keuze”. Bovendien kun je met VR-technologie schoenen in 3D showen, alsof je de schoen in handen hebt. Direct een product bestellen dat bevalt en past werkt voor iedereen een stuk efficiënter.

Wat onze klanten zeggen