Je wilt jouw drogisterij verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van drogisterijen eruitziet.
Het aantal fusies en overnames van drogisterijen fluctueert en afgelopen jaar was het aantal overnames relatief hoog.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de sector detailhandel, waartoe een drogisterij behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,3 tot 3,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningWil je een bedrijf kopen of een bedrijf verkopen in de sector gezondheidszorg & farmacie? Met deze Brookz Sectormonitor willen wij kopers en verkopers feiten, cijfers en een vooruitblik presenteren die inzicht geven in het aantal transacties, de waarde-ontwikkeling van bedrijven en de laatste trends en ontwikkelingen in de gezondheidszorg & farmacie. Want bij ieder koop- of verkooptraject geeft een gedegen voorbereiding rust, overzicht en structuur.
Download rapportDe cijfers laten een mooie verdeling zien van kleine en grote drogisterijen. Het aantal drogisterijen met 3 tot 5 werkzame personen ligt relatief hoog.
In cijfers weergegeven zag het aantal drogisterijen er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden drogisterijen ook veel groei- en overnamekansen:
Digitalisering treft alle branches. Drogisterijen zijn hierin geen uitzondering, want consumenten vinden tegenwoordig voor alle persoonlijke verzorgingsmiddelen hun weg online. Drogisterijen kunnen daarin niet achterblijven.
Welke effecten hebben beautyproducten op de korte en lange termijn? Deze vraag speelt bij veel consumenten een steeds grotere rol. Hierbij gaat het niet alleen om de ingrediënten, maar ook om de duurzaamheid van verpakkingen.