Je wilt jouw opticien verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van opticiens eruit ziet. Onderzoek naar oogzorg is continu in ontwikkeling. En die ontwikkeling van nieuwe technologieën, behandelingen en ontdekkingen moet je als opticien goed voor de bril houden om te kunnen concurreren met grote online aanbieders.
Het aantal fusies en overnames in deze branche vertoont een sterke relatie met economische ontwikkelingen.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de detailhandel, de sector waartoe opticiens behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,3 tot 3,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningWil je een bedrijf kopen of een bedrijf verkopen in de sector detailhandel? Met deze Brookz Sectormonitor willen wij kopers en verkopers feiten, cijfers en een vooruitblik presenteren die inzicht geven in het aantal transacties, de waarde-ontwikkeling van bedrijven en de laatste trends en ontwikkelingen in de detailhandel. Want bij ieder koop- of verkooptraject geeft een gedegen voorbereiding rust, overzicht en structuur.
Download rapportIn deze branche zijn veel grotere organisaties zichtbaar en daardoor ligt het aantal bedrijven met twee of meer werkzame personen relatief hoog.
In cijfers weergegeven zag het aantal opticiens er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden opticiens ook veel groei- en overnamekansen:
Bijziendheid op jonge leeftijd kan het risico op oogaandoeningen, zoals staar, glaucoom en loslaten van het netvlies, bij volwassenen verhogen. De trend van preventieve gezondheidszorg is ook voor opticiens van belang. En technologie op dit vlak staat niet stil, want Sightglass lanceert binnenkort een lens voor kinderen die de progressie van deze aandoeningen moet beheersen.
Hoewel selflove en body consciousness belangrijke thema’s zijn in de strijd tegen het naleven van picture perfect online levens, blijft plastische chirurgie een gewilde ingreep. Voor rimpels en liposuctie, maar ook voor ooglasering. De pandemie zette deze tak van sport op een lager pitje, maar de wereldwijde vraag neemt naar verwachting toe met 60% in 2025.
Voorkomen is beter dan genezen. Met de verschuiving van reactieve naar preventieve gezondheid zullen consumenten ook hun oogzorg iets hoger op de agenda plaatsen. Mensen zullen vaker metingen laten doen om hun ooggezondheid en zicht te monitoren.