Je wilt jouw speelgoedwinkel verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van speelgoedwinkels eruit ziet. Fysieke speelgoedzaken worstelen met hun bestaansrecht. Als ondernemer ontkom je niet aan een sterke online zichtbaarheid. Duurzaamheid en TikTok zijn daarnaast belangrijke trends voor het verhogen van de omzet.
Het aantal fusies en overnames in deze branche is al jaren stabiel.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de detailhandel, de sector waartoe speelgoedwinkels behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,3 tot 3,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningWil je een bedrijf kopen of een bedrijf verkopen in de sector detailhandel? Met deze Brookz Sectormonitor willen wij kopers en verkopers feiten, cijfers en een vooruitblik presenteren die inzicht geven in het aantal transacties, de waarde-ontwikkeling van bedrijven en de laatste trends en ontwikkelingen in de detailhandel. Want bij ieder koop- of verkooptraject geeft een gedegen voorbereiding rust, overzicht en structuur.
Download rapportDoor online shoppen daalt het aantal fysieke speelgoedwinkels al jaren. In deze branche zijn veel grotere organisaties zichtbaar en daardoor ligt het aantal bedrijven met twee of meer werkzame personen relatief hoog.
In cijfers weergegeven zag het aantal speelgoedwinkels er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden speelgoedwinkels ook veel groei- en overnamekansen:
Speelgoed wordt online goed gevonden. En hoewel dat leuke kleine speelgoedwinkeltje ontzettend mooi speelgoed verkoopt, moet deze fysieke winkel steeds vaker het onderspit delven van de online concurrenten. Dat is niet alleen vanwege gemak, maar ook prijs is een belangrijke overweging. Als speelgoedzaak kun je dus niet achterblijven met een online shop. Zet als speelgoedzaak in op een ijzersterke contentmarketing om je klantenbestand te vergroten, aldus Rabobank.
Met ruim 1 miljard actieve gebruikers is kan TikTok speelgoed maken of kraken. De trend TikTok toys veroorzaakte al eerder een stijging van 2264% in de zoekterm fidget toys. En dit betekent grote kansen voor speelgoedzaken. Ken de tiktok trends en lift mee op dit succes.
Consumenten verkiezen steeds vaker duurzaam speelgoed boven plastic. Dat is beter voor onze planeet, maar wordt meestal ook geproduceerd in iets minder heftige tinten dan het primaire kleurenpalet. En daardoor past dit speelgoed in de duurzame ambitie én in het interieur.