Je wilt jouw kampeer- en bungalowbedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van kampeer- en bungalowbedrijven eruit ziet.
De afgelopen jaren werd de markt voor verblijfsrecreatie gekenmerkt door consolidatie. Dit zien we terug bij zowel campings als vakantieparken. Internationale partijen en nationale aanbieders zien de kansen in deze markt, aldus Rabobank.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de toerisme, de sector waartoe kampeer- en bungalowbedrijven behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,7 tot 3,8 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningWil je een bedrijf kopen of een bedrijf verkopen in de sector Horeca, Toerisme & Recreatie? Met deze Brookz Sectormonitor willen wij kopers en verkopers feiten, cijfers en een vooruitblik presenteren die inzicht geven in het aantal transacties, de waarde-ontwikkeling van bedrijven en de laatste trends en ontwikkelingen in de Horeca, Toerisme & Recreatie. Want bij ieder koop- of verkooptraject geeft een gedegen voorbereiding rust, overzicht en structuur.
Download rapportIn cijfers weergegeven zag het aantal kampeer- en bungalowbedrijven er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden kampeer- en bungalowbedrijven ook veel groei- en overnamekansen:
Op bungalowparken steeg het aantal overnachtingen met 35%, aldus de Rabobank. En dat terwijl het aantal overnachtingsplaatsen niet in die gradatie toenam en dat betekent een hoge bezettingsgraad. Naar verwachting neemt het aantal slaapplaatsen de komende jaren toe, waardoor de druk op tarieven zal toenemen.
Hoewel het aantal slaapplaatsen op vakantieparken toenam, nam het aantal plekken op kampeerplaatsen juist af. En dat heeft alles te maken met de luxere eisen die consumenten aan hun vakanties stellen. Kampeerbedrijven kunnen hier slim op inspelen door het aanbod van luxe overnachtingsgelegenheden, zoals glamping-tenten, te vergroten.
Verduurzaming van de maatschappij brengt ook extra uitdagingen met zich mee voor kampeer- en bungalowbedrijven. Het aantal gasten dat met een elektrische auto een vakantiepark bezoekt neemt toe, ook zoeken meer gasten naar duurzame verblijven.