Je wilt jouw elektronicawinkel verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van elektronicawinkels eruit ziet.
De elektrotechniek is volop in beweging en dat zie je ook terug in het aantal fusies en overnames. Met een aantal van 70 fusies en overnames is dit een hoogtepunt in de afgelopen jaren.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de sector detailhandel, waartoe een elektrotechnische detailhandel behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,3 tot 3,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningWil je een bedrijf kopen of een bedrijf verkopen in de sector detailhandel? Met deze Brookz Sectormonitor willen wij kopers en verkopers feiten, cijfers en een vooruitblik presenteren die inzicht geven in het aantal transacties, de waarde-ontwikkeling van bedrijven en de laatste trends en ontwikkelingen in de detailhandel. Want bij ieder koop- of verkooptraject geeft een gedegen voorbereiding rust, overzicht en structuur.
Download rapportEr zijn in deze sector veel eenpitters werkzaam, en daardoor ligt het aantal bedrijven met één werkzaam persoon relatief hoog.
In cijfers weergegeven zag het aantal elektronicawinkels er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgt de komende jaren onvermijdelijk voor veranderingen, maar biedt elektronicawinkels ook veel groei- en overnamekansen:
De energierekening is torenhoog en dat voert de druk voor verduurzaming behoorlijk op. Zonnepanelen, warmtepompen en andere verduurzamingsproducten zijn niet aan te slepen. De elektrotechnische detailhandel kunnen de vraag maar amper bijbenen en lopen tegen leveringsproblemen aan. Genoeg werk én uitdagingen dus voor de elektrotechnische detailhandel.
Automatisch het alarm op je woning als je weg bent, of direct de lampen aanzetten als je thuis komt? Domotica maakt je leven makkelijker. Steeds meer mensen zijn op zoek naar deze slimme apparaten. Van jong tot oud. Naar verwachting gaat de markt voor deze producten alleen maar groeien.
Consumenten verkennen de online wereld en voelen zich er steeds meer thuis. Als ondernemer kun je zonder online webshop jezelf nog amper staande houden, maar hoe onderscheid jij je van al die anderen op het internet? Content! Want zo bereik jij je doelgroep. Maar goede content creëren is een uitdaging voor de detailhandel, aldus Rabobank, die ondernemers van tips voorziet.