Je wilt jouw tuincentrum verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van tuincentra eruit ziet. Door de komst van grotere XL-ketens en branchevreemde bedrijven als bouwmarkten, discountformules en grote supermarkten op de tuinmarkt, lijkt schaalvergroting een belangrijk thema te worden de komende jaren.
Cijfers over het aantal fusies en overnames van tuincentra zijn niet beschikbaar. Maar kijkend naar het totale aantal aan tuincentra zal het aantal bedrijfsovernames in de sector tussen de tien en vijfentwintig liggen. Schaalvergroting is actueel; bestaande tuincentra worden groter, terwijl de kleinschalige centra het zwaar hebben in het speelveld met XL-centra en nieuwe toetreders.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de detailhandel, de sector waartoe tuincentra behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,3 tot 3,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningWil je een bedrijf kopen of een bedrijf verkopen in de sector Agri & Food? Met deze Brookz Sectormonitor willen wij kopers en verkopers feiten, cijfers en een vooruitblik presenteren die inzicht geven in het aantal transacties, de waarde-ontwikkeling van bedrijven en de laatste trends en ontwikkelingen in de Agri & Food. Want bij ieder koop- of verkooptraject geeft een gedegen voorbereiding rust, overzicht en structuur.
Download rapportTuincentra verkopen bloemen, planten, boomkwekerijgewassen, zaden en tuinbenodigdheden algemeen assortiment en dierbenodigdheden. Een deel van de tuincentra kweekt zelf in beperkte mate producten. De grotere tuincentra bieden alle productsoorten aan. Gespecialiseerde tuincentra richten zich op een beperkt assortiment, bijvoorbeeld alleen groenproducten.
In cijfers weergegeven zag het aantal tuincentra er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden tuincentra ook veel groei- en overnamekansen:
Gebruik van social media is voor tuincentra belangrijk om fans te creëren. Blijf hierbij niet alleen maar zenden, probeer ook interactie op gang te brengen. Denk hierbij ook aan het beter gebruiken van beschikbare data vanuit verzamelde klantgegevens. Het formuleren van een online strategie is ook voor kleinere tuincentra van groot belang.
De branche wordt gekenmerkt door overcapaciteit, waardoor er voorlopig nog steeds sprake is van een verdringingsmarkt. Hierdoor staat de omzet onder druk. De grote tuincentra hebben een concurrentievoordeel, omdat zij consumenten kunnen trakteren op een middag inspiratie. Daardoor hebben vooral kleinere tuincentra zonder duidelijk profiel het moeilijk.
Bouwmarkten, discountformules en grote supermarkten blijven serieuze concurrenten en richten zich slechts op specifieke productgroepen van het tuincentrum. Compensatie van het omzetverlies is er vaak niet, omdat het onderscheidend vermogen in de branche beperkt is. Rabobank verwacht dan ook dat de branche de komende jaren een behoorlijke uitdaging heeft.
De consument heeft minder tijd en/of minder ‘groene vingers’ en heeft behoefte aan service. Tuincentra die een duidelijk bedieningsconcept aanbieden, zoals in samenwerking met lokale hoveniers of stratenmakers, zijn onderscheidend. Een belangrijke doelgroep is de koopkrachtige 50-plusser; Deze doelgroep verwacht advies en klusdiensten bij hun aankopen.