Je wilt jouw notariskantoor verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van notariskantoren eruit ziet. De notariële markt heeft een aantal jaar geleden een flinke dip doorgemaakt, maar is inmiddels weer up and running. Er is absoluut een tariefdruk aanwezig, maar onder andere door de vastgoedmarkt is er volop werk.
De samenleving juridiseert, maar de consument is mondiger. Voor exorbitant hoge honoraria is de concurrentie te happig, waardoor er spanningen heersen op de markt. Er worden veel huizen verkocht en steeds vaker bedrijven opgericht, maar door de komst van branchevreemde bedrijven is de concurrentie hoog en moeten de tarieven omlaag.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de sector zakelijke dienstverlening, waartoe een notariskantoor behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 4,5 tot 5,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningWil je een bedrijf kopen of een bedrijf verkopen in de sector zakelijke dienstverlening? Met deze Brookz Sectormonitor willen wij kopers en verkopers feiten, cijfers en een vooruitblik presenteren die inzicht geven in het aantal transacties, de waarde-ontwikkeling van bedrijven en de laatste trends en ontwikkelingen in de zakelijke dienstverlening. Want bij ieder koop- of verkooptraject geeft een gedegen voorbereiding rust, overzicht en structuur.
Download rapportDe samenleving wordt bijeengehouden door juridische kaders en dit gaat zeker niet veranderen. We zijn hierdoor ook meer gaan nadenken over het vastleggen van onze wensen en behoeftes, zowel bij leven als bij dood.
In cijfers weergegeven zag het aantal notariskantoren er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden notariskantoren ook veel groei- en overnamekansen:
De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie publiceert jaarlijks de factsheets met betrekking tot de branche. Voor afgelopen jaar is er een stijging op alle fronten zichtbaar. Er passeerden maar liefst 50.000 meer aktes, er kwamen meer kandidaat-notarissen bij en het aantal testamenten steeg met 4% ten opzichte van een jaar eerder.
De woningmarkt lijkt haast onverwoestbaar. Met een constante vraag naar meer woningen en een gemiddelde vraagprijs die blijft stijgen, kan het voor de notarissen niet meer stuk. Volgens prognoses van Rabobank blijft de woningmarkt groeien en dit is zeker realiteit geworden, want volgens de KNB werden er ook dit jaar weer 7.000 meer hypotheekaktes getekend.
Rabobank signaleert een trend inzake de digitalisering van de branche. Door de komst van vergelijkingssites en meer online dienstverlening is transparantie in de tarieven van de notaris noodzakelijk. Daarbij wordt de druk op de tarieven groter, want er is altijd een goedkoper kantoor in de regio te vinden.
Voor veel consumenten, en ondernemers, is de juridische wereld een vaag begrip. Het is te moeilijk en speelt zich te veel achter gesloten deuren af. Er wordt online veel ingezet op gestandaardiseerde dienstverlening, maar door proactief maatwerk te leveren liggen er kansen voor notariskantoren. Denk aan het geven van online voorlichtingssessies, ondernemersnetwerken bezoeken en actief zijn op social media, aldus ABN Amro.