Je wilt jouw fietsenwinkel verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van fietsenwinkels eruit ziet. De fietsbranche is in Nederland best zichtbaar, want we fietsen met z’n allen wat af. De fietsen moeten verkocht, onderhouden en gerepareerd worden. Dat betekent dat de lokale rijwielhandels zijn op korte termijn nog niet uit ons straatbeeld verdwenen.
De fietsenwinkels vallen onder de branche 'winkels in recreatieartikelen'. Sinds 2009 is het aantal overnames hier verdubbeld, volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek. De laatst jaren zijn de cijfers enigszins stabiel en zijn er jaarlijks zo’n 20 tot 25 bedrijfsovernames.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de sector detailhandel - waartoe een fietsenwinkel behoort - wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,3 tot 3,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningWil je een bedrijf kopen of een bedrijf verkopen in de sector detailhandel? Met deze Brookz Sectormonitor willen wij kopers en verkopers feiten, cijfers en een vooruitblik presenteren die inzicht geven in het aantal transacties, de waarde-ontwikkeling van bedrijven en de laatste trends en ontwikkelingen in de detailhandel. Want bij ieder koop- of verkooptraject geeft een gedegen voorbereiding rust, overzicht en structuur.
Download rapportIn Nederland fietsen we er met z’n allen op los. Uit onderzoek van Rabobank blijkt dat we gemiddeld genomen minder fietsen kopen, maar wel een grotere investering doen. De elektrische fiets wint aan terrein, net als het aantal online aanbieders. De concurrentie voor speciaalzaken is hierdoor hevig, waardoor je van goede huize moet komen om onderscheidend te werk te gaan en te concurreren met massale online aanbieders.
In cijfers weergegeven zag het aantal groothandels er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden fietsenwinkels ook veel groei- en overnamekansen:
Ons land staat wereldwijd bekend om de optimale infrastructuur voor fietsers, net als Denemarken. Vanuit de overvolle steden fiets je moeiteloos het groen tegemoet en ben je snel op de plek van bestemming. Dat kinderen hier van jongs af aan al op de fiets naar school gaan, is natuurlijk ook een aantrekkelijk gegeven voor ondernemers in de fietsbranche.
Klimaatverandering vraagt ons creatief en efficiënt over logistieke patronen na te denken. We gaan vaker elektrisch rijden, nemen de trein in plaats van het vliegtuig en stappen voor relatief korte afstanden op de fiets. Nu de e-bike aan populariteit wint, is het ook mogelijk om iets langere afstanden te overbruggen op de fiets: een kans voor de ondernemers.
Leaseauto’s zijn gewild, maar ook duur en niet energieneutraal. De vraag naar leasefietsen, ook wel de fiets van de zaak, stijgt al enige tijd. Digitale uitgave Tweewieler.nl geeft aan dat de afgelopen maanden iedere tien dagen de vraag naar leasefietsen met maar liefst 200% toenam!