Zo verkocht Rogier Gigengack een webapplicatie in het sociaal domein via Brookz

Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz
23 juni 2024
In opdracht van de eigenaar begeleidde Rogier Gigengack van neWings de verkoop van een webapplicatie in het sociaal domein.
header image

neWings is een advieskantoor dat founders onder andere ondersteunt met hun exit. In opdracht van de eigenaar begeleidde Rogier Gigengack de verkoop van een webapplicatie in het sociaal domein. Hij plaatste het verkoopprofiel op Brookz, dat 417 maal werd bekeken en 12 reacties opleverde. Tien maanden later was de deal met de koper rond.

Wat doet het verkochte bedrijf?

Rogier Gigengack: ‘Sociale Kaart Nederland is een platform om gemeenten en zorg- en welzijnsinstellingen te ondersteunen bij hun taak om goede informatie te leveren aan burgers binnen het sociaal domein rond wonen, zorg & welzijn, werk & inkomen en kinderen & jeugd. Het is zo’n achttien jaar geleden opgericht met een jaaromzet van 250.000 euro en twee FTE.

Waarom wilde de eigenaar het bedrijf verkopen?

‘Sociale Kaart Nederland was onderdeel van een grotere groep bedrijven en de bedrijfsactiviteiten paste niet meer bij hun hoofdactiviteit. Omdat ze vonden dat dit platform qua potentie, relevantie en betrokkenheid het verdiende om gecontinueerd verder te laten groeien, werd besloten om het te verkopen.’

Wat voor activiteiten hebben jullie voor de eigenaar gedaan?

‘Ze klopten aan met de vraag wat wij voor hen konden betekenen qua exit. In het ideale geval heb je meer dan een jaar de tijd om het bedrijf verkoopklaar te maken, maar de eigenaar wilde er snel een strik om doen en in de etalage zetten. Wij hebben een stand-alone waardering op basis van de DCF-methode gemaakt en ons daarna afgevraagd: wat zou het voor een strategische koper waard kunnen zijn? Zo hebben we de tekst van het verkoopprofiel ook ingestoken, om vooral de interesse van strategische kopers te wekken.’

Wat is je ervaring met het zelf plaatsen van een verkoopprofiel op Brookz?

‘De tool om een verkoopprofiel te plaatsen is erg gebruikersvriendelijk. Wat ik voornamelijk fijn vond was dat een medewerker van Brookz met je meedenkt over hoe je de tekst zo optimaal mogelijk kunt presenteren en welke gegevens en cijfers je moet vermelden om potentiële kopers van voldoende informatie te voorzien zodat ze gaan reageren.’

Wat is je ervaring met het aantal en de kwaliteit van de reacties?

‘We hebben twaalf reacties op het verkoopprofiel binnen gekregen, daar waren we heel blij mee. Een meerderheid daarvan waren serieuze kopers. Een paar potentiële kopers waren vooral nieuwsgierig, maar bleken al snel geen serieuze kandidaten. En dat is prima. Het grote voordeel van Brookz is dat je met het plaatsen van een verkoopprofiel direct een groot netwerk bereikt. Uiteindelijk bleven er samen met kopers uit ons eigen netwerk drie kwalitatief goede strategische kopers over.’

Wie is de uiteindelijke koper en komt deze van buiten jullie netwerk? 

‘De koper is een investeringsmaatschappij met een focus op software- en technologiebedrijven, die het als add-on aan één van hun deelnemingen toevoegt in een totale buy-and-build-strategie. En dat is precies de koper die we voor ogen hadden bij de waardering van het bedrijf. Deze koper hadden we niet direct in beeld, dus zonder Brookz waren we waarschijnlijk niet in contact gekomen met deze partij.’

Geschreven door
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Manager Content bij Brookz. Hij studeerde journalistiek en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Nieuwste verhalen