Bedrijf in afslanken (boeken & online membership)

Forse investering in app gedaan

Omzet € 2.500.000

Winst EBITDA € 1.150.000

Sector E-commerce · Media, reclame & communicatie

Branche Uitgeverijen · Webshops

LandNederland

RegioNiet-locatiegebonden

Beschikbaar
FTE 2-5
Rechtsvorm B.V.
Type klanten B2C
Aangeboden namens
Anoniem

Geverifieerd

Gegarandeerd een reactie van de verkoper
Dit profiel is actueel en beschikbaar
100% onafhankelijk platform
Omzet € 2.500.000
FTE 2-5
Beschrijving

De aangeboden onderneming is een sterk merk in de afslankbranche. De onderneming verkoopt fysieke afslankboeken, zowel via de eigen website als via Bol en de fysieke boekhandels. Daarnaast exploiteert de onderneming een zeer succesvol online afslankprogramma. Dit programma wordt als maandelijks lidmaatschap verkocht. Er zijn op dit moment ruim 10.000 betalende klanten.

Bijzonderheden

Het belangrijkste van allemaal: deze afslankmethode is simpel, normaal, lekker en uiterst effectief. Dit bedrijf laat zien hoe iedereen met goed en lekker eten een gezond gewicht kan bereiken. Het uitgangspunt is dat je ook kunt genieten van lekker eten wanneer je graag wat kilo's kwijt wilt raken.

Reviews

Er zijn duizenden goede reviews geschreven op bol.com, er staan tientallen interviews met klanten (incl. volledige naam en foto op de website) en op reviewplatform Kiyoh staan ruim 1.600 beoordelingen met een gemiddelde van 9,6. De methode wordt bovendien met regelmaat aangeraden door artsen en verpleegkundigen. Er is geen sprake van een dieethype die binnen no-time weer overwaait. Deze methode is al sinds 2015 populair en succesvol.

Online platform

Het online membership is zeer goed geoptimaliseerd. Klanten ontvangen na betaling automatisch alle benodigde (login)gegevens. Ook de incasso van de maandelijkse lidmaatschapskosten verloopt volledig automatisch. De app waar members toegang toe krijgen is ver doorontwikkeld en enorm gebruiksvriendelijk. Het biedt klanten tevens de mogelijkheid om de persoonlijke voortgang bij te houden maar ook om een eigen (maaltijden)planning te maken en favoriete recepten en dagmenu's op te slaan. Er is fors geïnvesteerd in deze app. Met als gevolg dat de onderneming zich op dit vlak absoluut onderscheid van andere afslankprogramma's.

De boeken

Alle boeken (8 stuks) die tot nu toe zijn uitgegeven zijn bestsellers. De meesten staan jarenlang in de top 10 kookboeken van Bol. Meer dan de helft van de boeken wordt via de eigen website verkocht. Dit is perfect voor de marge maar heeft wel als gevolg dat deze verkoopaantallen niet worden meegeteld in de officiële bestseller-lijsten. Hiervoor worden namelijk alleen de cijfers van (online)boekhandels geraadpleegd. Er wordt jaarlijks een nieuw boek gelanceerd. Het negende boek is al volledig uitgedacht en het creëren van alle content is in volle gang. Een boeklancering levert elk jaar weer een forse piek in de omzet en winst op.

Klanten en leveranciers

Er zijn goede partners voor het drukken van de boeken, design, fotografie, fulfillment van orders, marketing en IT. Deze partners werken graag met dit bedrijf en zijn trots op de samenwerking. Alle boeken die via de eigen website verkocht worden, worden door de klant besteld in een Magento 2 webshop. Deze webshop is gekoppeld aan Picqer. Vanuit Picqer zorgt de fulfillment partner voor de dagelijkse verzending. Ook het retourproces nemen zij voor hun rekening. Alle gebruikte technologie (website, webshop, app voor leden) is van hoge kwaliteit en up to date.

Marges

De wet op de vaste boekenprijs garandeert vaste prijzen en daarmee hoge marges. Aangesloten boekhandels (zowel fysiek als online) zijn verplicht de door het bedrijf vastgestelde prijs te hanteren. Boeken worden in eigen beheer ontwikkeld. Er is geen externe uitgeverij bij betrokken. Hierdoor is er sprake van een zeer goede winstmarge. De ondernening is op geen enkele manier plaatsgebonden. Er wordt nu voor 80% thuisgewerkt door de medewerkers. Theoretisch gezien zou dit ook voor de volledige 100% kunnen.

Platformen

  • Website: WordPress
  • Webshop: Magento 2
  • Webapp voor leden: PWA (progressive web app) met Vue.js
  • Orderafhandeling: Picqer
  • Betalingen: Mollie + Plug&Pay
  • Administratie: Exact Online

Bereik

  • 240k+ nieuwsbriefleden
  • 175k+ volgers op Facebook
  • 90k+ volgers op Instagram
  • Organisch zoekverkeer: 2.259.355 sessies
  • Direct verkeer: 1.186.796 sessies
  • Organisch social: 1.409.709 sessies

Afhankelijkheid

Er zijn twee parttime medewerkers in dienst. Zij houden zich met name bezig met klantenservice, het posten van content op social media en het ontwikkelen van recepten en dagmenu's. De twee eigenaren houden zich bezig met het aansturen van de medewerkers en het onderhouden van contact met diverse bureaus en freelancers. Daarnaast denken zij mee met het ontwikkelen van nieuwe boeken (één boek per jaar) en doen zij een groot deel van de e-mail marketing zelf. Vanwege het geringe aantal uur dat dit per week kost en de diversiteit van de werkzaamheden is ervoor gekozen dit zelf te blijven doen en hier geen mensen voor aan te nemen. De twee eigenaren werken samen (dus niet per persoon) zo'n 25 tot 30 uur per week aan de onderneming.

Mogelijkheden en mijlpalen

Sinds begin 2023 is er meer tijd besteed aan het actief vermarkten van het online membership. Dit heeft ervoor gezorgd dat er in 2023 ruim 58% meer omzet uit het membership programma is gekomen dan in 2022 en 2021. In 2024 zal het aantal members en daarmee ook de omzet van het membership opnieuw stijgen. Kijkend naar het gemak waarmee het aantal members kan worden verhoogd lijkt er nog flink ruimtete zijn om verder op te schalen.

Kerncijfers

Het aantal verkochte boeken zal min of meer gelijk blijven. In maart 2024 zijn de prijzen van de boeken met 12% verhoogd. De marge zal dit jaar dus nog beter zijn. Qua omzet uit het online membership wordt een stijging van 10 tot 15% t.o.v. 2023 verwacht. De prijs van het online membership is al zo'n 5 jaar ongewijzigd. Een verhoging (voor nieuwe leden) is dus zeker het overwegen waard.

Kansen

De huidige ondernemers hebben ervoor gekozen om het bedrijf zowel qua producten als marketing vrij beknopt te houden.

Huidige producten

  • Online membership
  • Kook- en afslankboeken

Mogelijke uitbreidingen qua producten

  • Waterflessen, thermosflessen
  • Kookboekenstandaard
  • Kookgerei, schorten, voorraadpotten, to go bekers en bakjes
  • Olie, kruidenmixen, ontbijtgranen

De huidige ondernemers hebben er bewust voor gekozen om alles te richten op de core business - afslanken met lekker eten - en daarom geen andere producten aan te bieden. Toch kunnen bovenstaande producten erg interessant zijn om de omzet, orderwaarde en marge nog verder te verhogen.

Huidige marketingkanalen

  • Google AdWords
  • META ads (Facebook en Instagram)
  • E-mailmarketing

Mogelijke uitbreiding qua marketing

  • Affiliate marketing
  • Referral programma voor leden (bv. gratis maand bij aanbrengen nieuw lid)
  • Influencer marketing
  • TikTok
  • Pinterest
  • YouTube (kookvideo's bv.)
  • Tijdschriften (Linda, Vriendin, Libelle, Margriet, Santé etc.)

Reden van verkoop

Na ongeveer 9 jaar aan dit bedrijf te hebben gewerkt begint alles wel erg vertrouwd te voelen voor de huidige ondernemers. Er is behoefte om met andere projecten aan de slag te gaan. De ondernemers vinden zichzelf niet de aangewezen personen om de onderneming naar een volgend niveau (qua grootte) te schalen.

Omzet € 2.500.000

Winst EBITDA € 1.150.000

Sector E-commerce · Media, reclame & communicatie

Branche Uitgeverijen · Webshops

LandNederland

RegioNiet-locatiegebonden

Beschikbaar
FTE 2-5
Rechtsvorm B.V.
Type klanten B2C
Aangeboden namens
Anoniem

Geverifieerd

Gegarandeerd een reactie van de verkoper
Dit profiel is actueel en beschikbaar
100% onafhankelijk platform
Omzet € 2.500.000
FTE 2-5

Kom in contact met de verkoper

Kies het pakket dat bij je past
  • 100 % onafhankelijk platform
  • Meer dan 1000 bedrijven te koop
  • Geen extra kosten